Co na Západě není téměř k vidění, v českých městech je zažitým obrázkem: místo náměstí máme parkoviště! Platí to i o Lounech. Městské centrum ale může vypadat i jinak – kavárny, stolečky, kašny, lavičky, květník, živá hudba (buskeři), cyklisté a jen tu a tam projíždějící auto. Většina českých měst však zatím stále preferuje něco jiného. Mít co největší počet parkovacích míst přímo v centru, jen abychom neohrozili místní ekonomiku.

Úvaha, zda zřídit parkoviště jen o kousek dál na úkor většího prostoru pro život přímo na hlavní ploše města, je u nás dokonce považovaná za extrémní. Zkušenosti z jiných měst nám ale říkají, že úpravou a otevřením náměstí se fluktuace lidí a život v centru naopak zintenzivní, včetně pozitivního přínosu pro místní podniky.

V první fázi to může být pro někoho nepopulární krok – LOUNY SPOLU mají odvahu otevřít veřejnou diskuzi o využití tak cenného prostoru, jakým je Mírové náměstí. Pojďme se bavit o tom, jak velká plocha náměstí má být využitelná pro lidi, kulturu a veřejný život a jakou část ponechat parkování aut. Podoba náměstí i dalších klíčových míst pro setkávání lidí musí být výsledkem otevřené diskuse.
Naším cílem je vyvážený prostor pro všechny tři pohledy města (strategie “Dobrá města”):

1. nepřijít o část ekonomiky, která může být obsluhována pouze auty,
2. umožnit rozumně zaparkovat v docházkové vzdálenosti,
3. rozšiřovat životní prostor, který nyní auta zbytečně okupují

Mnohem větší parkoviště naproti Telekomu (120 míst), které je vzdálené necelých pět minut chůze od parkoviště na Mírovém náměstí (cca 80 míst), je každodenně využívané ani ne z poloviny.

Řešení situace musí brát ohled na přání místních rezidentů a živnostníků, jejichž domovy a obchody musí zůstat snadno dostupné. V ulicích přilehlých k Mírovému náměstí, jako jsou ul. Pivovarská, Žatecká a Hilbertova, se místní dlouhodobě potýkají s přeplněním. Nárazové zastavení před farmářským obchodem nebo poblíž čistírny v obou směrech těchto ulic vytváří „zuby” – řidič, který tudy potřebuje projet, je nucen stylem slalomu a zastavování strávit v centru mnohem víc času, než je nutné, a ještě riskuje „ťukanec” nebo i vážnější nehodu.
V Pivovarské ulici i jinde se zase místní jen těžko dostávají se svým autem ven, když jim někdo neustále stojí v cestě.
Budeme prosazovat dodržování zákazů zastavení a stání. Nechceme centrum města jako jeden velký mumraj, v němž jeden cyklista nebo narychlo zaparkovaný zásobovací vůz působí dopravní kolaps. Konkrétní návrhy řešení najdete na konci článku.

Naším cílem je i dohoda s majitelem hlavní komunikace v Lounech, Ústeckým krajem, a za výhodných podmínek převzít komunikaci do správy města. To nám umožní zásadně přeměnit městskou dopravní tepnu (ulice Osvoboditelů, Žižkova, Slovenského nár. povstání) a vybudovat kruhový objezd u Žatecké brány. Výsledkem bude zvýšení parkovacích kapacit až o 80 míst!
Zároveň chceme z hlavního dopravního koridoru města vybudovat příjemný prostor k životu. Ne jenom asfalt a dělící ostrůvky, ale také zelené plochy, které pomůžou v letních vedrech, cyklostezka a další prvky, které ocení hlavně chodci.

Nezůstaneme jen u rekonstrukce náměstí, pokud se na tom občané Loun shodnou.

Chceme zahájit obnovu památkové zóny a místní rezidenty i podnikatele podpořit v opravě zanedbaných fasád historických budov, ale zároveň i nastavit pravidla pro umístění reklamy. Obchodní výlohy polepené nevkusnými foliemi, plastové tabulky a panely vedle vchodů nebo neonové vývěsní štíty, i takové otřesné obchody máme přímo v centru města. Do památkové zóny nic takového nepatří a jiná města už nám mohou jít příkladem.
Adekvátním příspěvkem podpoříme všechny obchodníky, kteří se rozhodnou změnit svůj podnik směrem k většímu vkusu a podpoří tak historický ráz centra města. Naším cílem je podpora živností v centru, nikoli jejich restrikce.

Pojďme společně otevřít diskuzi, jaké centrum chceme mít a kam můžeme celé naše město posunout. Pojďme do toho SPOLU. Budeme to my, kdo chce hned po volbách uchopit téma revize dopravy v centru města. Nově jsou městu k dispozici 3 varianty řešení, v úvahu připadají i jejich kombinace. Vyberete si:

a) Žateckou branou jen vjezd?
b) Žateckou branou jen výjezd?
c) kličkování beze změny?

V každém případě úpravy umožňují ponechat široký bulvár ulic na jižní straně náměstí jen chodcům a městskému životu. Tam se počítá s možností vjezdu zásobování, běžné dopravy nikoliv. Když se změna dopravy doprovodí novou studií prostoru náměstí (bez závor, četných vjezdů a výjezdů, kompaktní neroztříštěné řešení), můžeme soutěžit o nejkrásnější náměstí v Čechách. Vše samozřejmě po rozsáhlé diskusi s občany města.

Varianty řešení dopravy v centru (Ing. arch. Václav Rusňák)