A\u010dkoliv tr\u00e1v\u00edm spoustu \u010dasu v aut\u011b, pokud p\u0159ijedu do v\u011bt\u0161\u00edho m\u011bsta, vynd\u00e1v\u00e1m z kufru elektro nebo klasickou skl\u00e1da\u010dku a pokra\u010duji do c\u00edle na kole. Ne, nejsem zpocen\u00fd bl\u00e1zen. Zjistil jsem toti\u017e, \u017ee na kole jsem prakticky v\u0161ude d\u0159\u00edv, bez kolon a hled\u00e1n\u00ed parkov\u00e1n\u00ed, se sv\u011b\u017eej\u0161\u00ed mysl\u00ed, v kontaktu s okol\u00edm. Samoz\u0159ejm\u011b, z\u00e1le\u017e\u00ed na zemi, na m\u011bst\u011b a jejich vst\u0159\u00edcnosti k cyklist\u016fm… I proto jsem se za\u010dal podpo\u0159e cyklodopravy v Lounech v\u011bnovat trochu systemati\u010dt\u011bji.<\/p><\/blockquote>\n
Asi se nebudeme p\u0159\u00edt, zda m\u00e1 m\u00edt cyklodoprava ve m\u011bst\u011b sv\u00e9 m\u00edsto. Kdo byl n\u011bkdy na z\u00e1pad\u011b, t\u0159eba v partnersk\u00e9m Barendrechtu nebo bl\u00ed\u017e v Dr\u00e1\u017e\u010fanech, vid\u011bl \u017ee sou\u017eit\u00ed chodc\u016f, cyklist\u016f a jejich interakce s automobilovou dopravou mohou prob\u00edhat \u00fapln\u011b p\u0159irozen\u011b. A \u017ee je kolo t\u00edm nej\u010dist\u0161\u00edm a nejefektivn\u011bj\u0161\u00edm dopravn\u00edm prost\u0159edkem do vzd\u00e1lenosti 3 km, je tak\u00e9 zbyte\u010dn\u00e9 diskutovat. A to jsme je\u0161t\u011b nevzali v \u00favahu \u010d\u00edm d\u00e1l dostupn\u011bj\u0161\u00ed elektrokola…<\/p>\n
Jak tomu dopomoci v Lounech? V\u00fdchoz\u00ed situace je\u0161t\u011b p\u0159ed p\u00e1r lety nebyla \u00fapln\u011b dobr\u00e1. Jedin\u00e1 ucelen\u00e1 cyklostezka Pod \u0161ancemi na objet\u00ed centra. Jinde p\u00e1r ojedin\u011bl\u00fdch kousk\u016f bez n\u00e1vaznosti. Dob\u0159e m\u00edn\u011bn\u00e9 pokusy o legalizaci cyklist\u016f v jednosm\u011brk\u00e1ch pomoc\u00ed dodatkov\u00fdch tabulek ud\u011bl\u00e1ny \u010dasto bez rozmyslu i v nebezpe\u010dn\u00fdch \u00fasec\u00edch. Na co jsem ale nar\u00e1\u017eel nejv\u00edce, bylo naprost\u00e9 nepochopen\u00ed smyslu cyklodopravy. Kolo tady v\u017edy bylo na odpov\u011bdn\u00fdch m\u00edstech ch\u00e1p\u00e1no jen jako sportovn\u00ed n\u00e1\u010din\u00ed ur\u010den\u00e9 k v\u00fdlet\u016fm do p\u0159\u00edrody, podpora infrastruktury spo\u010d\u00edvala ve zna\u010dkov\u00e1n\u00ed turistick\u00fdch cyklotras. \u017de by t\u0159eba do \u0161kol mohly bezpe\u010dn\u011b jezdit stovky d\u011bt\u00ed jako v ka\u017ed\u00e9m m\u011bst\u011b na z\u00e1pad\u011b, nikdo ne\u0159e\u0161il, a kdo s t\u00edm byl konfrontov\u00e1n, \u0159\u00edkal \u017ee to P\u0158ECE V LOUNECH NEJDE!<\/p>\n
Tak\u017ee zp\u011bt na za\u010d\u00e1tek, zm\u011bnilo se za t\u011bch p\u00e1r let n\u011bco? Vid\u011bno zvenku, dost m\u00e1lo. N\u011bjak\u00e1 velk\u00e1 zm\u011bna v infrastruktu\u0159e se ani nedala \u010dekat, to by b\u00fdvalo muselo b\u00fdt n\u011bco napl\u00e1nov\u00e1no ji\u017e d\u0159\u00edve. Nebylo. J\u00e1 v\u0161ak vid\u00edm velk\u00fd pokrok ve zm\u011bn\u011b atmosf\u00e9ry. V dopravn\u00ed komisi bylo t\u0159eba t\u011b\u017ece vybojovat m\u00edsto pro cyklodopravu. Adoptoval jsem p\u0159ezd\u00edvku “cykloterorista”. Zprvu v\u0161echny moje n\u00e1vrhy padaly pod st\u016fl, ale do n\u011bjak\u00e9ho stavu vn\u00edm\u00e1n\u00ed cyklodopravy jsme se nakonec prokousali. N\u011bco se p\u0159eci jen poda\u0159ilo prosadit:<\/p>\n
\n
- v rozpo\u010dtu na rok 2019 u\u017e jsou projekty z\u00e1sadn\u011bj\u0161\u00edch cyklostezek<\/li>\n
- dal\u0161\u00ed polo\u017eky na men\u0161\u00ed cykloopat\u0159en\u00ed<\/li>\n
- p\u0159\u00edb\u011bh s bikeboxem, je\u017e se nakonec podle statistik pou\u017e\u00edv\u00e1 \u00fasp\u011b\u0161n\u011b<\/li>\n
- aktualizovan\u00fd pl\u00e1n cyklostezek z roku 2017; st\u00e1le ale nespl\u0148uje po\u017eadavky doby<\/li>\n
- nem\u00e9n\u011b d\u016fle\u017eit\u00e9 je \u0161\u00ed\u0159en\u00ed osv\u011bty – historicky prvn\u00ed cykloj\u00edzdy v Lounech<\/li>\n
- letos premi\u00e9rov\u00e9 zapojen\u00ed Loun do celon\u00e1rodn\u00ed akce Do pr\u00e1ce na kole s ne\u010dekan\u00fdm mno\u017estv\u00edm \u00fa\u010dastn\u00edk\u016f<\/li>\n
- v\u00edt\u011bzstv\u00ed Loun v z\u00e1\u0159ijov\u00e9 verzi sout\u011b\u017ee<\/li>\n<\/ul>\n
Mo\u017en\u00e1 i na z\u00e1klad\u011b zm\u00edn\u011bn\u00fdch akc\u00ed je mo\u017eno pozorovat zv\u00fd\u0161en\u00fd z\u00e1jem lou\u0148\u00e1k\u016f o cyklodopravu. Projevuje se nap\u0159\u00edklad t\u00edm, \u017ee snad ka\u017ed\u00e1 kandiduj\u00edc\u00ed partaj m\u00e1 letos v programu n\u011bco o cyklostezk\u00e1ch. T\u0159eba “propoj\u00edme”, “zbudujeme”, “podpo\u0159\u00edme”. Nev\u00edm, kde byli schovan\u00ed posledn\u00ed 4 roky, ale za celou dobu od nikoho nezazn\u011bla jedin\u00e1 konkr\u00e9tn\u00ed my\u0161lenka. Ba ani ta nekonkr\u00e9tn\u00ed…<\/p>\n
Do Louny SPOLU ohledn\u011b cyklodopravy p\u0159in\u00e1\u0161\u00edm zcela konkr\u00e9tn\u00ed a ambiciozn\u00ed pl\u00e1n:<\/p>\n
\n
- projektov\u00e1n\u00ed a realizace dal\u0161\u00edch z\u00e1sadn\u00edch cyklostezek dle existuj\u00edc\u00edho “N\u00e1vrhu s\u00edt\u011b… 2017”<\/li>\n
- diskuse o zam\u00edtnut\u00e9 p\u00e1te\u0159n\u00ed trase<\/strong> kolem silni\u010dn\u00edho pr\u016ftahu ve vlastnictv\u00ed kraje<\/li>\n
- zasazen\u00ed N\u00e1vrhu do konceptu Pl\u00e1nu udr\u017eiteln\u00e9 mobility<\/strong>; to je toti\u017e aktu\u00e1ln\u00ed trend spole\u010dn\u00e9ho pl\u00e1nov\u00e1n\u00ed v\u0161ech druh\u016f dopravy<\/li>\n
- ve spolupr\u00e1ci s partnery z \u010cVUT revize problematick\u00fdch m\u00edst “N\u00e1vrhu s\u00edt\u011b… 2017”<\/li>\n
- dojedn\u00e1na mo\u017enost zad\u00e1n\u00ed bakal\u00e1\u0159sk\u00e9 pr\u00e1ce student\u016fm \u010cVUT na projekty lounsk\u00fdch cyklostezek<\/li>\n
- dota\u017een\u00ed men\u0161\u00edch \u00faprav ze z\u00e1sob\u00e1rny z\u00edskan\u00fdch podn\u011bt\u016f (nap\u0159. propojen\u00ed nov\u011b zbudovan\u00e9 \u010d\u00e1sti \u010d. 6 u Barokn\u00edho \u0161pit\u00e1lu s cyklo na Komensk\u00e9ho)<\/li>\n
- pokra\u010dov\u00e1n\u00ed v propagaci cyklodopravy – Do pr\u00e1ce\/\u0161koly na kole apod., nejl\u00e9pe pod hlavi\u010dkou m\u011bsta<\/li>\n
- vyu\u017eit\u00ed z\u00edskan\u00fdch dat o pr\u016fjezdu cyklist\u016f k dal\u0161\u00edmu pl\u00e1nov\u00e1n\u00ed<\/li>\n
- instalace byteln\u00fdch cyklostojan\u016f v centru, u \u00fa\u0159ad\u016f a v\u011bt\u0161\u00edch c\u00edl\u016f dopravy; v\u00fdm\u011bna t\u011bch mal\u00fdch a m\u00e1lo pou\u017eiteln\u00fdch<\/li>\n
- roz\u0161\u00ed\u0159en\u00ed flotily elektrokol pro \u00fa\u0159edn\u00edky m\u011bsta (nyn\u00ed 1 pilotn\u00ed)<\/li>\n<\/ul>\n